וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים מזהירים: כולנו יחד על הטיטאניק, אולי זה יטלטל אנשים אחרי הבחירות

שנת הקורונה הכניסה את ישראל לאחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדותיה, והנושא נמצא במרכז סדר היום במרוץ הבחירות, שיגיע לסיומו בעוד שעות. שני כלכלנים בכירים, פרופ' דן בן דוד ועומר מואב, מסבירים כמה זמן עוד נוכל למשוך במצב הנתון. "מתעסקים בזוטות ולא בעיקר"

בווידאו: פרומו למשדר הבוקר המיוחד של וואלה! ו-103fm/עיצוב גרפי: אביחי ברוך

ערב בחירות 2021, שנת הקורונה הכניסה את ישראל לאחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדותיה. בריאיון ל-103FM הסבירו שניים מהכלכלנים הבכירים בארץ, פרופ' דן בן דוד ופרופ' עומר מואב, מה המצב כיום, כמה זמן נוכל להמשיך במצב כזה ומה הבעיה הכלכלית במערכת הבחירות.

"הבעיה כאן של מערכת הבחירות, ומערכות הבחירות בכלל בארץ, זה שאנחנו עוסקים בזוטות ולא בעיקר. במידה מסוימת אולי קיבלנו התראה חיובית בשנה האחרונה על דברים שמקולקלים כאן", אמר פרופ' בן דוד, מנכ"ל מכון המחקר שורש ומרצה באוניברסיטת תל אביב.

הוא מתח ביקורת על התנהלות המערכות השונות, ובהן מערכת החינוך. לדבריו, "מערכת חינוך שלא יודעת להתארגן לבעיה שידענו מראש היא מערכת שלמעשה לא מתפקדת עשורים, והיא לא סתם הגיעה לתחתית של העולם המפותח. יש לזה השלכות ארוכות טווח".

הצטרפו למשדר הבחירות המיוחד של וואלה! ו-103FM ביום רביעי ב-07:00 עם כל התוצאות, הפרשנויות והניתוחים בבוקר שאחרי הדרמה

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"הבעיה היא שאנחנו נמצאים בתעמולה כלכלית". דוכנים סגורים בשוק הכרמל/ראובן קסטרו

לדבריו של פרופ' בן דוד, בישראל אין שקיפות תקציבית והאזרחים לא יכולים "לעקוב אחרי הכסף. אנחנו לא יודעים מי מקבל מה, אלא רואים רק את התוצאות. יש לנו כלכלה שחורה, כמעט 300 מיליארד שקל של כלכלה שחורה, שליש מזה היה יכול להתווסף כמסים".

עם זאת, הוא רואה במצב החמור כהזדמנות שבה המערכות הרדומות מקבלות זעזוע שיוביל לשינוי חיובי. "ואולי דווקא המשבר, אולי הכי חמור מתקופת הצנע מבחינה כלכלית, אולי זה יטלטל מספיק אנשים אחרי הבחירות. יש כאן מדינה וכולנו על אותה ספינה שקוראים לה הטיטאניק כרגע. אבל היא לא חייבת להיות".

פרופ' בן דוד אמר כי כדי לשקם את המדינה מהמשבר יש לערוך תחילה רפורמה במערכת החינוך: "מה לומדים הילדים, מי מלמד אותם, איך בוחרים אותם וכמובן שליבת הלימודים בישראל תהיה כמו בכל מדינה מערבית אחרת, שלא יהיה מימון של בתי ספר ומוסדות שמקבלים בוגרים של בתי ספר כאלה".

לדבריו, בשלב השני יש לשנות את שיטת הממשל. "העסק פה פשוט לא עובד, אין פה הפרדת סמכויות בין הזרוע המחוקקת והמבצעת, שום דבר לא עובד ואין בקרה מהצד המחוקק על העסק הזה. זה בלתי אפשרי. ברור שאנחנו צריכים רפורמה של המערכת הפוליטית שלא מתפקדת עשרות שנים", אמר בן דוד.

חנויות להשכרה בתל אביב,21 בפברואר 2021. ספיר לוי
"בכלכלת בחירות מאז שכחלון נבחר". חנויות סגורות בת"א בזמן הקורונה/ספיר לוי

פרופ' מואב מהמרכז הבינתחומי ואוניברסיטת ווריק באנגליה קשר את המצב בו נתונה ישראל לסבבי הבחירות הבלתי פוסקים. "הבעיה היא שאנחנו נמצאים בכלכלת בחירות בערך חמש שנים. פחות או יותר מאז שכחלון נהיה שר אוצר", אמר.

"אנחנו יוצרים פה מצב אצל הציבור בישראל שמתרגל לשיח הזה שהממשלה מחלקת מתנות בלי להבין שיהיה לזה מחיר ושאנחנו נשלם בסופו של דבר. היו את כל התכניות, ונכנסנו למשבר עם גירעון מבני, כלומר בהשוואה למדינות מעריבות אחרות התחלנו לא טוב. אמנם עם יחס חוב-תוצר יחסית סביר, לא אגיד נמוך".

פרופ' מואב התייחס להבטחות הפוליטיקאים להוריד מסים לאחר הבחירות, ואמר כי "יש את ראש הממשלה ופופוליסטים נוספים שאומרים מצד אחד נוריד מסים ונגדיל הוצאות. זה כמובן לא מתחבר וככל שממשיכים עם הקו הזה יותר קשה להגיד לציבור ביושר - אי אפשר להמשיך כך לאורך זמן. מה יקרה בסוף? בשלב מסוים הממשלה תתעשת ותגיד לציבור שאי אפשר עם ההוקוס פוקוס הזה, ותשנה את ההתנהגות הכלכלית שלה".

מנגד, הוא מתח ביקורת גם על המצע הכלכלי של מפלגת העבודה, מרצ והרשימה המשותפת. "יש להם מצע כלכלי בלתי אפשרי של לפזר כספים בהיקפים שאין שום אפשרות לממן אותם". עם זאת, הוסיף כי "ניתן להם את הקרדיט שבשונה מהחרדים זה לא למען מגזר מסוים צר, אלא הצעות לפזר לכלל הציבור. אין כמובן אפשרות לממן את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully